Orienteringstillfället

Skrivet i efterhand, 14 juni 2016

Då jag steg in i huvudbyggnaden möttes jag av en massa finklädda människor som nästan skrämde bort mig. Tur nog hade vi ett infotillfälle om hur man skriver en bra första ansökan i oktober i samma byggnad, så jag visste att jag skulle gå upp en våning för att hitta klassrum. I klassen stötte jag genast på Kio och Anna. Sen kom Raisa och sa att vi skulle sitta enligt våra destinationer och jag fick se alla som (kunde komma på plats) som är på väg till Japan. Joonas kände igen både mig och Anna på bild och vår lilla Doshisha-klick träffades för första gången!

Infotillfället började med att Raisa skrämde oss med hur ett utbyte föändrar ens hela liv och vem man är som person. Vissa märker att de studerar helt fel sak, att Finland är helt fel land för dem, hittar partners vilket gör att livet inte är mera sig likt, osv. Helt så stora förändringar är jag inte beredd på. Hon talade också mycket om hur man växer som person och hur man får dolda talanger som hjälper en livet ut, t.ex. problemlösning, bättre kommunikationsförmåga, man blir mera initiativtagande osv.

Japan kom återigen upp flera gånger som landet med undantag på hur besvärligt det kan vara och hur mycket extra man måste göra. Bl.a måste vi skaffa förutom en finsk reseförsäkring också en japansk hälsoförsäkring.

All info som gavs finns på Flamma, tillsammans med PowerPoint presentationen som visades så jag tänker inte skriva om det desto mer. En sak som fastna i mitt minne dock är att jag skall försöka gå med i någon hobby verksamhet i Japan för att träffa lokala. Så fick vi små ryggsäckar/påsar med Helsingfors Universitets logo på så att vi gör reklam för oss :D

Efter infotillfället träffade vi vår tutor. Doshisha hade en egen tutor, Maija. Det fanns inte tutorer från de andra universiteten i Kyoto vilket ledde till att egentligen alla som skulle till Kyoto hängde med oss. Vi gick först till Unicafe för att äta. Det var lite hössligt där och jag satt en bit bort från Maija, vilket gjorde det svårt för mig att följa diskussionen så bra som jag skulle ha velat. Vi talade främst om telefonabonnemang och jag är inte säker på om någon blev klar på vad det är som lönar sig. Det verkade mycket råddigt.

Efter det fortsatte vi till Scholar för "en" och jag tog tillfället i akt för att gå bredvid Maija och ställa henne alla mina frågor. Jag fråga henne om vege-mat och om lov, hurdana dagarna såg ut och hur arbetsdryga studierna var. Vege-mat... borde kunna hittas, dom har knappt någo lov alls, och dagarna verkade inte vara alltför tunga.

Resefebern steg lite då vi alla satt och pratade ivrigt med varandra om vilket fly det lönar sig att ta, vem har de billigaste priserna, vad allt roligt man kan göra i Japan och vad man kommer att sakna från Finland. (Tydligen skall vi packa med havregryn och rågbröd och salmiak i massor). Vi skvallrade om vad som är "konstigt" i Japan och tydligen kan det löna sig att ha enden deodorant och tandkräm med. Får nu se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar