Att köpa vacciner

14 juni 2016 Majstranden; 19°C & klart

Ett bevis på varför den här bloggen är så bra: jag kunde kolla i ett tidigare inlägg om jag hade fått speciella anvisningar inför anskaffningen av vaccin. Det hade jag inte utan det var bara att gå in på valbart apotek och köpa. Eller nå riktigt så enkelt var det inte…

I väntan på min tur…

Här är en kort lista på allt som förundrade mig under mitt besök:

  • Jag bad om vaccin mot hepatit B men det visade sig att vaccinet i fråga; Twinrix, också fungerar mot hepatit A. Det är ju bara bra!
  • IXIARO vaccinet mot japansk encefalit fanns inte och har inte funnits sedan december…
  • Som jag visste från tidigare har/hade jag också recept för ett tredje vaccin som jag bestämde mig för att inte ta. Hon jag talade med pratade dock om ett vaccin mot hjärnhinneinflammation medan jag kom ihåg att det var mot typ meningokocker så jag blev lite oroad över att nu skulle blanda det med vaccinet mot japanska hjärnfebern (japansk encefalit). I min osäkerhet muttrade jag någonting om hur det var relaterat till mitt boende och att jag därför inte tänkte ta det medan hon kollade upp vad vaccinet var för. När hon sedan nämnde meningokocker kunde jag lugna mig då jag var säker på min sak igen. Jag håller verkligen inte koll på sjukdomar på det viset… (Borde jag skämmas?)
  • Efter att hon gav mig Twinrix-vaccinet förundrade vi oss båda över hur IXIARO verkade ha försvunnit från marknaden totalt. Hon kunde inte berätta om det skulle finnas i andra apotek eller när de skulle få mer. Tur nog märkte hon att det går under två koder och fortsatte med att kolla upp vad grejen riktigt var. Hon såg att det nog fanns av vaccinet i deras tukku och insåg att om man köper/beställer det så skulle apoteket få vaccinet från tukkun redan nästa dag. ラッキー!Så nu ska jag gå dit igen imorgon, efter kl. 15, för att hämta och köpa även det andra vaccinet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar