Hälsovårdaren & framskridande

17 december 2015

Som sagt var jag idag till SHVS:s häsovårdare. Vi gick igenom hälsointygs-blanketten tillsammans. Hon tog en kopia av blanketten för dem, så nu vet vi alla exakt vilka tester och prov jag behöver gå på och vad som behöver mätas och tas reda på. Skönt. Dessutom kommer jag att gå på alla tester före mitt läkarbesök. Läkaren skriver ner alla resultat från undersökningarna på blanketten, istället för att skicka iväg mig på dem. Naturligtvis. Vad självklart.

Jag reserverade tid till läkarbesöket till den 2 februari, då det fortfarande var den tidigaste lediga tiden. Vi bestämde också att hälsovårdaren kommer att ringa mig den 8 januari och att vi då kommer överens om när och hur jag ska på röntgen och hjärtfilm och allt det.

Mest talade vi om vilka vaccin det kan vara bra för mig att ta. Hon nämnde vaccinet mot japansk encefalit, då det alltid rekommenderas då man vistas i Japan (förutom Hokkaido) i över en månad, samt vaccinet mot meningokocker, då jag planerar bo på ett elevhem. Hepatitvaccin kan också vara bra, men det är inte nödvändigt, speciellt med tanke på hur det enbart sprids via sex och blod. Jag vet inte ännu om jag ska ta något annat än vaccinet mot japansk encefalit. Tur nog har jag gott om tid på mig med vaccinerna. Ja, förresten så borde jag ringa och be om mitt vaccineringskort från min hälsocentral. Det kan vara att jag måste förnya mitt stelkrampsvaccin. Det är lite pinsamt hur dåligt jag följer med min egna hälsa…

På tal om hur jag inte har koll på mig själv; mätte och vägde hon mig, samt tog mitt blodtryck. Jag var längre (178,7 cm) än jag trodde men vägde mindre (55 kg med kläder, va fan?) och hade lägre blodtryck (99/68 p. 81) än jag hade tänkt mig. Det är aningen oroväckande. (I mitt försvar hade jag inte ätit mycket till frukost eller som middag dagen innan).

(Hälsovårdaren menar att lågt blodtryck inte är farligt men att jag kan uppleva ortostatisk yrsel - vilket är helt sant. Normalt är det bra med lågt blodtryck men nu läser jag om alla sjukdomar som lågt blodtryck kan vara en symptom på och tja, jag antar att det hjälper för det höjer nog på mitt blodtryck (^艸^) )

Jag behöver dessutom veta min blodgrupp (vad är det med japaner och blodgrupper?). Jag anser att jag har A+ blod, men en biologilektion där vi själva tog reda på vår blodgrupp och en annan där jag lärde mig om Rh +/- och graviditeter och hur de fungerar kanske inte är medicinskt nog…

Mitt besök tog ungefär 30 minuter och efter det gick jag till uni för att äta och skriva lite mail. Jag skickade ett åt min förra japanska lärare, där jag bad henne fylla i blanketten där någon utomstående skall göra ett omdöme på mina kunskaper, och ett annat åt enheten för internationellt utbyte gällande motivationsbrevet till Doshisha på japanska, om jag skulle få lite tips på vad det är bra att skriva om. Jag var på väg att skriva ett mail till gällande rekommendationsbrevet åt en person som var min studiehandledare under mitt första år, som undervisat mig i flera kurser växtbiologi och som känner igen mig, innan jag insåg att hon inte är en professor utan en lektor och mina finska instruktioner nämner specifikt att det skall vara en professor, från den egna institutionen, som skriver rekommendationen. Tur nog kom jag på en person med professors titel som jag ids fråga (som också är insatt i studerandenas ärenden och känner igen mig vid namn) istället. De kan vara petigt med titlarna så det är bäst att spela säkert. Vad hen ska skriva om har jag ingen aning om och det känns lite dumt då jag inte far på utbyte för att studera mitt huvudämne heller, men annars borde alla vara positivt inställda och hjälpsamma, så jag ska inte ta onödig stress över det.

---
Från min Tumblr

Det enda jag saknar från Tumblr är tag-systemet. Hoppas det håller här också. Min exakta längd har jag åtminstone kollat upp 5-6 gånger från den här texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar