En vecka senare

7 december 2015

Nu har det gått exakt en vecka sen jag fick veta att jag blev antagen som ansökande. Under den här veckan har jag fått veta att all anskökningblanketter och info för Doshisha finns på Cirkulus webbsidan/gruppen som ser ut att vara en experimentell del av Flamma. Därifrån ladda jag ner och printade ut en rejäl bunt papper jag nu ska börja fylla i!
Här har jag min bunt med ett gott tiotal papper. Den totala mängden syns inte ens!
Det mest tidskrävande kommer att vara en läkarundersökning då det tar länge att köa och få en tid. Dessutom behöver jag bl.a. gå och ta en röntgenbild på mina lungor, vilket innebär att det inte är av de simplaste och snabbaste besöken. Annat som kräver tid är att få fixat fram ett rekommendationsbrev och ett intyg på hur bra man talar japanska. För de behöver jag i praktiken kontakta och be min japanskalärare vara vänlig och göra det.

Det jag kommer att sitta och svettas med är ett nytt motivationsbrev, med haken att det skall vara på japanska och minst 400 tecken långt. Jag har skrivit längre texter än det på japanska tidigare, men värst mycket erfarenhet har jag inte. Dessutom blir det bara längre och längre sen min senaste lektion... Annars stöter jag nog på språket dagligen bl.a via anime, manga som jag läser på japanska, musik och de japanska personerna jag följer på Twitter. Idag tweeta t.ex. Kunihiko Ikuhara om att han köpt granatäpplen som efterrätt. Sånt sysslar min favorit anime-regissör alltså med.

Övrigt roligt som hänt har varit att en kompis idag satt ett meddelande till mig hur hon hört att jag är på väg till Kyoto och hur hon också ska dit! Hon ska till Ritsumeikan, som faktiskt var mitt andra val. Dels är det skönt med någon jag känner (från biologin) som jag eventuellt kan hänga med i Kyoto om ett år, men som jag nu dessutom kan dela min nervositet och iver med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar