Pengar :D

24 maj 2016, Houtskär, 16°C & soligt (jag tror jag har fått solsting)

Då studiestödet hotas dras ner konstant och jag börjar tänka på vad allt jag vill göra i Japan, har pengar blivit någonting jag smått börjat stressa över mer än vanligt. Då det flera veckor sedan dessutom kom ett mail på någon sorts lista över vad och vem Svenska Kulturfonden sponsorerar (gällande olika projekt?) har jag därmed varit lite bekymrad vad gäller min egna ansökan.

Idag blev jag glatt överraskad av att hastigt under min lunchpaus se att jag har fått mail från Svenska Studiefonden där de bekräftar att jag beviljats stöd. Specifika summor är någonting jag kanske inte vill nämna här allmänt (även om jag än så länge skriver privat för mig själv och har ett intresse för att dokumentera allting), men så mycket kan jag säga att jag bad rejät mer än vad jag någonsin väntat mig få och fick 40% av den förfrågade summan. Det är en riktigt god peng, som kommet att hjälpa mig mycket.

Jag är mycket lättad och glad nu. Lite förvånad och förbryllad också, över att någonting sådant som stipendier finns och fungerar. Mina pengar kommer från BIRGER OCH HJÖRDIS LINGONBLADS STIPENDIEFOND. Undrar vad de får utav sponsoreringen? Jag var lite nyfiken och hittade följande från Studiefondens “Specialfonderna år 2016″ sida:

502 BIRGER OCH HJÖRDIS LINGONBLADS STIPENDIEFOND För naturvetenskapliga studier, främst biologiska.

Okej.

Nu skall jag ännu ta emot stödet elektroniskt och komma ihåg att göra en redovisning för hur jag använde pengarna inom ett år efter att stipendiet betalats ut. Här är ännu en länk för mig inför framtiden eller er som läser och blir nyfikna på hur man skall gå till väga med stipendier:

http://studiefonden.fi/anvisningar/beviljatstipendium/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar