Undersökningarna närmar sig

8 januari 2016

Jag sitter i Viks bibba var jag ska spendera fem timmar tills Jossus och Tonttus tuparen börjar. Jag försöker undvika att sätta tid på resor och kanske jag till och med får någonting vettigt gjort så här. Det är iskallt ute (-18°C), men inne i värmen njuter jag bara av att se hur snön vacker och lätt faller ner. Det hör faktiskt till att alltid berätta hurdant vädret är i japanska dagböcker – kanske jag borde börja nämna det i mina blogginlägg också?

Idag, lite över kl.12 (enligt vår överenskommelse), ringde hälsovårdaren Mia jag var hos för att berätta mer om hur jag ska gå till väga med undersökningarna. Jag ska alltså gå på röntgenundersökning av mina lungor, vilket jag kan gå på utan tidreservering, då det fungerar med kölappar. Sedan ska jag gå på blodprov, för att få reda på min blodgrupp, vilket jag just reserverade tid till via SHVS:s sidor. På hälsointyget står det också någonting om hjärtfilm, men de berättade hälsovårdaren att jag endast måste gå på ifall det framkommer någonting skumt från mina röntgenbilder.

Jag har lite på tre veckor tills min reserverade tid med läkaren och jag skall gå på undersökningarna minst en vecka innan dess. Jag beställde tid tills nästa vecka för jag tycker om att vara ute i god tid, av flera orsaker. Nu ska jag bara se till att inte insjukna i tuberkulos.

Vaccineringskortet glömde jag att ringa efter, men vaccinerna kan jag sköta i maj, efter att min plats i Doshisha är säkrad. Det gäller bara att kontakta SHVS:s reserådgivningstjänst när det blir mera aktuellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar