Efter att jag var till Språkcentret efter språkbedömingen gick jag på smoothies med Ansku som var på utbyte förra våren i Irland (Cork) och som ska åka iväg nästa vår igen till Amerika (Ohio). Vi jämförde våra ansökningsprocesser och det var ganska intressant! Hon behöver inte (och har inte behövt) t.ex. ett läkarintyg eller rekommendationsbrev. Däremot hamnar hon bevisa att hon har råd att bo och studera utomlands med mera papper och intyg än jag. Dessutom hamnar hon skaffa sitt boende själv medan jag kan ska söka efter en studiebostad nu i samband med min ansökan.

Hon var tacksam över att inte ha behövt någon rekommendation och berättade “skräckhistorier” om hur någon som sökt till Amerika hade först sökt med en som inte godtogs och som slapp in först med en rekommendation från vice-rektorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar