Svenska kulturfonden - den finlandssvenska guldgruvan

18 februari 2016, småregnigt men behagligt

I februari kan man ansöka om stipendier från Svenska Kulturfonden. Lini tipsa mig om det redan tidigare, då hon fick stipendium av dem för sitt utbyte, men när jag nu dessutom fick flera e-postar om det satte jag mig ner och sökte efter lite mera stöd till mitt kommande äventyr! Jag frågade Raisa på måndagen om hur det är med inkomstgränser och hon menade att det endast finns en gräns på hur mycket man kan ta emot från Helsingfors universitet (1500€) och att det är fritt fram att söka från utomstående ställen, om man så orkar.

Ansökningen sker elektroniskt och förutom väldigt lite personlig information (främst om min skolgång) ska jag berätta om min studieplan, min budget och min meritförteckning. Det är inte mycket att fylla i. Det är faktiskt väldigt lite tid jag behöver sätta ner på det här, i jämförelse med ansökningen till Doshisha, vilket Lini påpekade åt mig idag då vi badade bastu tillsammans och jag tog tillfället i akt att både gnälla om och rådfråga henne hur jag borde ta mig till. Jag har ingen aning om hurdan text jag borde producera och vad exakt det är som de vill höra. Visst är anvisningarna klara, och jag har svarat på all frågeställning men det är mera stilmässiga saker jag funderar på, speciellt i och med att det är ganska mycket jag ber om. Jag bad om en stor summa med tanken om att de troligen kan ge mig hälften som en kompromiss, så som det oftast går med stipendieansökningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar