Många små förberedelser

30 augusti 2016, Majstranden; 16°C & soligt

Även om jag har allt pappersarbete i skick finns det massor med småsaker att fixa. 

Jag fick en dator i lån av min farmor, då min egna börjar ge upp sitt kontrakt (lång berättelse). Ännu skall jag ladda ner det japanska språket på den och föra över nödvändiga filer (såvida det lyckas; re lång berättelse).

Jag fick en ny kånken av min mamma (kiitos äiti!) då min tidigare börjar vara sliten den med. Det är först nu jag inser klischén med det hela, att mamma köper sitt barn en ny ryggsäck till skolstarten (≧艸≦*)

Just min estetik °˖✧◝(⁰▿⁰)◜✧˖°

Förutom att jag har skannat varendaste ett papper jag fått gällande utbytet, och spridit filerna på flera ställen har jag även skrivit ut en del av de viktigare pappren, att ha i reserv. 

Då jag betalade min reseförsäkring såg jag att jag bara har 15 nyckelkoder kvar för inloggningen till min nätbank. Idag läste jag om det och såg att de skickas ett nytt kort när man endast har 20 koder kvar. Efter att ha rotat runt i mina papper och lådor hittade jag det nya nyckelkortet som kommit redan en månad sen. 

Jag gjorde också flyttanmälan till posten och magistratet, nu när den kommer att ske inom kort. Nätsidan lät mig inte skriva in hela adressen så några bindesträck måste falla bort och bokstäverna klumpas ihop.  För ett annat namn rymdes inte den sista bokstaven med, men jag hoppas på man kan gissa sig till var jag bor ändå. Otroligt hur dom har begränsingar på hur lång ens address kan vara, speciellt när posten borde veta hur adresser kan vara längre i andra delar av världen!

Jag gjorde också en reseanmälan till utrikesministeriet, vilket gav mig en känsla av mer säkerhet.

Enligt våra instruktioner i Flamma skall man även anmäla om en tillfällig flytt utomlands till FPA. Problemet är att jag inte hittade var på mina sidor jag skulle göra det. Jag har inte så stora problem med FPA:s blanketter annars, men jag hittar aldrig de mer specifika. Tur nog stötte jag senare på en länk rakt till blanketten via Flamma, så jag fick det gjort. Det var viktigt så att jag hålls kvar i det finländska socialskydds systemet... Jag måste också komma ihåg att anmäla om hur jag flyttar tillbaka; på orienteringstillfället fick vi höra om en tjej som glömde göra det och som en dag på hälsocentralen plötsligt fick höra att hon inte finns i systemet.

Sist men inte minst har jag jobbat hela dagen på den här bloggen! Jag har äntligen fått alla inlägg överflyttat och skrivit ett par nya. Imorgon tror jag att jag delar länken med mig både till HU och mina vänner. Det börjar väl vara på tiden efter en... 9 månader? Kyotokara är ju som ett barn för mig nu. Jag har hållit den för mig själv i 9 månader och nu ser min blogg och världen äntligen varandra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar