1 september 2016, Drumsö; 20°C & sol

Hjälp är det verkligen september redan? Om en vecka är jag i Japan. Det börjar bli bråttom!

Den här veckan har jag flängat fram och tillbaka mellan Majstranden, Drumsö, Vik och stan. Imorgon far jag till Ekenäs och lördag-söndag är jag i Tammerfors. Det innebär att det här är min tredje fullt lediga dag i Helsingfors och att jag borde börja bli klar med alla förberedelser och veta vad jag skall packa och var jag har mina saker. En packningslista har jag skrivit på i några dagar nu, dit jag lägger till saker i takt som jag kommer på dem. Igår satt även Joonas upp hans version på en och det uppstod diskussion i Kyoto-gruppen. Någon påpekade att en skarvsladd är bra att ta med så kan man med en adapter ha flera "finska" apparater i gång. Brilliant!

Jag frågade i gruppen var det lönar sig att växla pengar och hurdana summor de har tänkt ta med sig. Någon instämde med mig att Forex brukar vara stället de går till, en annan tipsade om Tavex, någon växlar från banken och någon visste att kurserna ser bra ut på Kansai International Airport. Jag vill växla mina pengar så enkelt som möjligt så jag jämförde kurserna för Forex och Tavex och valde att gå till Tavex då två i gruppen använde dem och kurserna var så gått som samma (Tavex hade någon cent bättre).

Igår fick jag mobilitetsstipendiet så nu har jag återigen pengar på kontot. Jag ville växla för 500€ för att kunna komma igång i Japan utan oro och fick ¥54000 för 498,15€. Någon annan kan säkert berätta för mig om det var en bra deal eller inte. Liksom på ambassaden kändes det otäkt att sköta saker jag egentligen inte förstår mig på i byggnader jag känner mig borttappad i, med personer som sitter bakom glasväggar och talar väldigt kortfattat och bryskt. Jag har ett okej sinne för hur mycket yen är värt då jag shoppat figurer mm. på nätet med japanska priser, men då det blir tal om större summor blir jag osäker och ovan. Så är det med nya situationer. Helt bra gick det!

Väl på stan kom jag ihåg min mammas förslag om att skaffa en reseguide och bestämde mig för att kika in på Akademen. De hade flera böcker om Japan, ett gott antal om Tokyo och en om Kyoto. Den verkade ganska bra och informationsrik så jag köpte den. Åtminstone fick jag en del bra kartor och flera tips på matställen, sevärdheter mm. och hur det lönar sig besöka dem. Det blir bra kvällsläsning för mig, då jag inte orkar titta på kanjin mera!

Jag börjar känna mig turistig




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar