Kursval - första förvirring

19 september 2016, Richard's House; 22°C & regn med en fuktighetsprocent på 96%

Imorgon kl. 9:00 kommer resultaten från Japanese Language Placement Test upp på väggen i Doshishas utrymmen. Från och med kl. 9 imorgon ända tills kl. 11:30 i övermorgon sker även Advance Registration, dvs. kursregistrationen för kurser som endast kan ta ett visst antal deltagare och i värsta fall måste lotta eller välja bort en del enligt olika kriterier. Eller så är det jag har förstått saken. Den egentliga registreringen sker först 27.9... Jag var på väg att leta vilken dag den tar slut men nu ser det ut att den också bara varar en dag. Usch så otroligt stressande! Om jag inte får mina kurser gjorda och registrerade NU på den här lilla korta tiden jag fått, är i princip allting förstört. Hela mitt utbytesår. Så känns det åtminstone. 

En stressfaktor är hur jag enbart kan ta japanska kurser baserat på vilken nivå jag hamnar på och att jag inte vet vilken nivå jag hamnar på förrän registrationen redan börjar. Ingen chans för vettiga förtidsplaner. Eller okej, nu överdramatiserar jag lite. Jag har läst om vad som väntas av de olika nivåerna och enligt det skulle jag hamna på nivå 2. Enligt vad de berättade åt oss före provet kunde jag även i bästa fall komma upp till nivå 3, men då är jag ganska optimistisk och får inte ha haft många fel i provet. Nivå 1 skulle vara pinsamt att hamna på för den är väldigt grundläggande, men i värsta fall har provet skitit sig och jag hamnar dit...

Språkkurserna jag har att välja mellan på nivå 2 och nivå 3 skiljer sig inte alls. Båda nivåerna erbjuder kurserna General, Grammar och Oral Expression. Utöver dem kan vi fritt välja mellan kurser om Japan, världen, etc. Jag är ganska sugen på att gå en kurs i Ikebana (blomsterarrangemang). Den kostar (ganska mycket), men kom igen; Vad är mera min grej än att organisera blommor på ett snyggt sätt?

Det finns även en kurs om vad japaner anser vara fint som intresserar mig, samt en om Natural Sciences and Global Issues. När jag läste beskrivningen blev jag ivrig men nu vet jag inte om det är en kurs jag får någonting ur, då jag redan vet ganska mycket om ämnet, eller om det skulle vara trevligt att få syssla med någonting bekant och säkert få massor nya perspektiv. Se det är mitt problem här. Jag har ingen aning om vilka kurser som är bra och en press på att göra mina val redan nu. Senare kan vi hoppa av kurser men inte på dem. Helsingfors Universitet kräver att jag studerar 13-20 av Doshishas studiepoäng och Doshisha begränsar studierna till max 15 per semester. Det innebär att jag har råd att hoppa av en kurs. (Ifall jag inte betalar Doshisha för att gå fler; konstigt system de har).



För tillfället har jag hittat en lista på alla kurser (och huruvida de måste anmälas till redan imorgon) i ett häfte Doshisha delade ut åt oss under orientations tillfället. Sen letar jag upp kurserna på Doshihsas nätsidor där de faktsiskt har ganska bra beskrivningar på kurserna. Dels vad de handlar om, vad som krävs av en och vad som väntas läras. Förutom beskrivningen har de ett schema på vad som gås igenom under varje lektion. Jag anser att jag får en ganska bra bild av innehållet på det sättet. Dock vet jag ingenting om kunskapsnivån och djupet, vilket är ganska relevant med tanke på om kursen är bra och i mitt tycke eller inte.

Åtminstone erbjuds det hjälp inför det här imorgon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar