Google är (inte) min vän

10 september 2016, Richard's House; 31°C & klart

Igår förmiddag ville jag uppdatera denna blog. Jag försökte logga in på Blogger med mitt Google konto, men Google släppte mig inte in. Fel lösenord säger Google. Okej, kanske kom jag ihåg det fel. Jag prova ett annat. Nej, fel igen. Efter att ha provat c. fem olika versioner på lösenordet jag vet att jag har rätt, försöker jag förnya det. Först vill Google skicka ett SMS till mig för att verifiera vem jag är men det vill jag inte för det kostar. Så föreslår Google att jag skall berätta till dem när jag skapade mitt konto och andra lika absurda datum och trivialiteter som ingen möjligen kan komma ihåg. Sån tur kunde jag även be dem skicka mig en kod till min e-post som jag nog lyckades logga in på. Men så informerar Google mig om att koden inte fungerar och så skickar Google mig en e-post om hur någon försökt logga in på mitt konto från en främmande adress men att dom förhindrade det. Tack Google. Hjärtligen.

Jag kan inte nå Googles hjälpservice, för det kräver att jag är inloggad. Jag kan inte göra just någonting alls nu när jag redan är i Japan för den enda lösningen jag hittade efter att ha googlat problemet var att innan resan slå av den tvådelade verifikationen eller att printa ut och ta med sig av koderna. Jag ger helt enkelt upp och går ut för dagens äventyr medan jag svär hur jag var dum då jag inte loggade mig in redan i Finland på den här datorn. Jag orkade helt enkelt inte med Googles stalkande...

På kvällen delar jag nät till min tablett och testar på att öppna Blogger. Jag vet att jag borde ha lämnat mig själv som inloggad till Blogger och till Google både på den och min telefon. Till min glädje får jag upp sidan som inloggad! Men hur skall jag uppdatera min blog och lägga till alla bilder via en mobil apparat? Jag provar logga in på datorn en gång till och till min stora förvåning fungerar det den här gången! Troligen tackvare att Google såg mig vara inloggad i Japan och förstod från det att jag nu är här.

Så tips till er alla som reser och vill nå ert Google konto eller vilken som helst sida var ni använder er Google användarnamn för inloggningen: Det är inte så lätt... Skaffa er antingen koderna eller se till att ni hålls inloggade hela tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar