Dag tre: random ramen

11 september 2016, Richard's House; hett och fuktigt

Morgonen tog jag det lugnt på rummet. Jag tillredde matcha och surfa på nätet. Det var en förmiddag mycket typisk mina lediga förmiddagar i Finland.

Jag checka på mina närområden på Google maps och letade framförallt efter matbutiker. Vi har funderat mycket på bra, billiga, närliggande matbutiker med gott utbud tillsammans med Anna. Hon har en japansk kompis (från pick-up servicen) som tipsade henne om att Takashima köpcentret skulle vara bra. Det ligger c. 3km/30min. från oss, så det är inte direkt närliggande, men om priserna är bra kunde vi börja använda det.

På eftermiddagen gick vi ut tillsammans för att besöka matbutiken jag aldrig gick till igår. På vägen gick vi förbi ett litet matställe vars fönster och meny vi ville titta på närmare, för att se om det skulle vara värt ett besök någon dag. Så fort vi närmade oss stället kom en äldre kvinna ut och bjöd in oss utan att vi egentligen hade en chans att säga emot. Så fort vi kom in fick vi en meny i handen och de började fråga oss ifall vi äter på plats eller tar maten med oss... Det kom lite plötsligt, men eftersom vi började bli lite hungriga och stället verkade lite intressant stannade vi kvar.



Utrymmet bestod av ett ganska litet avlångt rum, med ett längsmedgående bord/bardisk som vi satt vid så att vi kunde se köket på andra sidan. Förutom oss två fanns det en liten grupp japaner som satt i ändan av bordet längst bort i rummet. Jag hittade vegetarisk ramen för mig. Portionen var stor och het både till temperaturen och smaken.

Hur skall det här ätas...?


Personalen var trevlig. De var många av dem som stod på andra sidan bardisken utan värst mycket att göra. En av dem, en ung man började småprata med oss. Han frågade varifrån vi kommit och sånt. Fastän vi svarade på japanska höll han sig envist till engelska. Vi blev bjudna på gratis höna (inte för mig) och apelsin (JOO TACK GENAST!) under måltiden och tuggummi då vi hade ätit klart och betalade vid kassan så riktigt gästvänliga var de trots den första håsande bilden de gav.



Vi fortsatte via Keiyo D2 Kawabata som sålde lite alltmöjligt och varifrån Anna hittade en ny dyna för sig och jag fick se vad exakt dynorna här är stoppade med; små bitar av plast formade som rör. De gör dynan ganska hård, men jag tycker om det. Jag brukar ligga på min sida så nu hålls mitt huvud i bra led till min axel. Gosa kan man inte med den men sova nog.

Vårt slutliga mål var raifu (ライフ川端東一条店) som var en stor mataffär med två våningar. Jag köpte bl.a. ris, saft, mer te, små filerpåsar för löst te, ingefära och pepparmynta som kryddor, choklad meronpan och yoghurt att äta till frukost. En burk yoghurt är endast 75g här så helt mättande är det inte, men jag vill inte äta vitt bröd och jag har inte tid eller ork att tillreda ris, så jag vet inte riktigt hur min frukost kommer att se ut när jag väl blivit mera hemmastadd här.

Som vanligt var det redan skymning sextiden då vi var klara med uppköpen och började gå hem igen. På rummet avslutade jag min dag lika slött och vardagligt som jag börjat den; med att surfa på nätet och smaka på japanska matvaror. Aloe vera yoghurt är ganska spännande och gott ska ni veta! Hoppas det kommit till Finland när jag väl kommer tillbaka!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar